Koululaiset toivovat lisää aikaa kavereiden kanssa

Keskiviikko 3.4.2019 - Riitta Karjalainen


Koululaiset toivovat elämäänsä lisää aikaa kavereiden kanssa. Ne koululaiset, joilla on kavereita, ovat myös tyytyväisiä elämäänsä. Sekä ylä- että alakoululaiset viettävät mieluiten vapaa-aikaa kotona. Koululaiset ovat hyvin kiinnostuneita vaikuttamaan ideoillaan omaa elämäänsä koskeviin asioihin, erityisesti liittyen koulupäivään. Harrastamiseen koulussa on paljon kiinnostusta: tyttöjä kiinnostaa eniten kuvataide ja ratsastus, poikia parkour ja jalkapallo. Kyselyyn vastasi 95 000 koululaista perusopetuksen luokilta 1-10. Ministeri Sampo Terho julkisti tulokset keskiviikkona.

Opetus- ja kulttuuriministeriön koululaiskysely on osallistujamäärällä mitattuna merkittävimpiä maamme lasten ja nuorten kuulemisen välineitä. Kolmatta kertaa järjestetyssä kyselyssä kysyttiin, mitä lapset ja nuoret toivovat elämäänsä lisää ja mihin heitä koskeviin asioihin heillä on kiinnostusta ja ideoita vaikuttaa. 

Kyselyn mukaan kaverit ovat tärkeitä koululaisten elämässä. Elämäänsä tyytyväisillä lapsilla ja nuorilla on enemmän kavereita ja vastaavasti elämäänsä tyytymättömät toivoisivat lisää kavereita.

Koululaiset viettävät vapaa-aikaa mieluiten kotona (74 %) tai kavereiden kanssa (70 %). Neljännes koululaisista toivoo lisää aikaa vanhempien kanssa, alakoululaisista jopa yli kolmannes. Lisää omaa aikaa toivoo 40 % sekä ala- että yläkoululaisista.

Koululaisilta kysyttiin, mitä heitä koskevia asioita he haluaisivat muuttaa. Lähes 60 prosenttia koululaisista haluaa muuttaa ja vaikuttaa asioihin. Ylivoimaisesti eniten lapset ja nuoret haluavat vaikuttaa koulupäivään liittyviin asioihin: kouluruokailuun (36 %), välitunteihin (32 %), oppitunteihin (26 %), älylaitteiden käyttöön koulussa (24 %) ja koulumatkaan (22 %). Lisäksi heitä kiinnostaa vaikuttaminen omilla ideoilla luonto- ja luonnonsuojeluaiheisiin (25 %) sekä rakennettuun ja muuhun ympäristöön (19 %).

Myönteinen viesti lapsilta ja nuorilta on, että niillä koululaisilla, jotka eivät ole tyytyväisiä elämäänsä on enemmän vaikuttamiskiinnostusta ja ideoita verrattuna elämäänsä tyytyväisiin koululaisiin. 

Uusien asioiden oppiminen on kiinnostavaa 90 % koululaisista iästä riippumatta. Kuitenkin oikein kiinnostavaksi uusien asioiden oppimisen koki alle 30 % alakoululaisista ja vain 20 % yläkoululaisista.

Avainsanat: koululaiset, kaverit


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini