Kokemusasiantuntijat ja asiakasraatilaiset tärkeä osa asiakaspalvelua

Torstai 28.3.2019 - Riitta Karjlainen


Kokemusasiantuntijoita voidaan hyödyntää mitä moninaisimmissa tehtävissä ja organisaatioissa. He voivat esimerkiksi pitää luentoja ja alustuksia sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja ammattilaisille, yliopistoille, lukioille, järjestöille, seurakunnille, sairaanhoitopiireille ja muille kohderyhmille. Alustuksen tarkoituksena on auttaa kuulijoita ymmärtämään, millaista on elää kyseisen kokemuksen kanssa, miltä se tuntuu, miten kuntoutuminen tapahtui, mitkä seikat auttoivat toipumisessa ja miten ammattiauttajat voivat toimia edistääkseen kuntoutumista.

Muita tyypillisiä työtehtäviä ovat muun muassa palveluiden arvioiminen, suunnittelu ja kehittäminen, ammattilaisen työparina toimiminen, erilaisiin työryhmiin, asiakasraateihin ja tapahtumiin osallistuminen, ryhmänohjaus sekä vertaisryhmissä vierailu. Kokemusasiantuntijat voivat toimia myös elävinä kirjoina ja tukihenkilöinä sekä antaa haastatteluja tutkimusta, opinnäytetyötä, lehtiartikkelia tai tv-ohjelmaa varten. Esimerkiksi HUS hyödyntää kokemusasiantuntijoiden osaamista, samoin VSHP. Myös Turun kotihoidossa pilotointiin asukasraateja. Myös omassa yksikössä on lähdetty miettimään miten asukkaat ja omaiset pääsisivät yhdessä mukaan kehittämään asumistoimintaa ja saamaansa hoitoa.

Avainsanat: asiakasraati, vaalit 2019, asiakaspalvelu


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini